Friday, 6 August 2010

Time to Flattr

Pirat Bay grundaren Peter Sunde's nya project Flattr ligger väl i tiden nu när vi dagligen brottas med vårt samvete, både online och på gatan. Allt i från donationer till Pakistans översvävningsdrabbade till volenterarbete i din lokala skola. Som jag nämnt i tidigare inlägg Good Friday och Kunder kan inte längre köpas så är jag alltid lika iger att stötta projekt som hjälper andra.

Charity starts at home (som min man alltid brukar säga när jag får nya välgörenhetsideer), så se till att hjälpa vänner och kolleger att dela med sig av deras krativa versioner.

Tack Jocke för inbjudan.


Tuesday, 3 August 2010

Apple tar reklam till en helt ny demension

Det går inte att undkomma att sociala medier tränger allt djupare in i våra själar. Det är inte längre data nördarna som sitter klistrade framför skärmarna. Må det vara din dator, laptop eller mobiltelefon så är det alltid något/någon som lockar - Twitter, Facebook, You Tube, Foursquare... Alla dessa kanaler gör det möjligt för oss att vara på flera ställen samtidigt. Aldrig förr har vi kunnat hålla kontakt med så många och veta så mycket om vad folk gillar, är på väg, planerar, läser för bok, äter (ja, ibland kan det bli lite väl mycket info och rätt ointressant faktiskt). Informationen de sociala plattformerna får tillgång till är just därför bättre än någon annan form av statistisk. Banners kommer möjligen alltid att finnas kvar men frågan är om den också behöver få sig en make-over. Den yngre generationen har en helt annan inställning till reklam. Generation X är ju vana vid långa toalettpauser mellan tv programmen men Generation Y har inte samma tålamod. De sociala medierna har under de senaste åren exploderat och som sagt även rotat sig hemma hos familjen Svensson.Transumers är långt i från en ny betäckning på dagens konsumeter, de har under många år dragits åt varumärken som erbjuder underhållning och upplevelser. Men nu, med hjälp av Apples nya reklamplattform iAd skall nog även de mest svår flirtade bli fångade. Kommer denna nya plattform att revolutionera reklamvärlden? Troligen.

Wednesday, 28 July 2010

My kind of mag

Nu blir jag ännu mer sugen på att skaffa en ipad, men får nog nöja mig med Springpad ett litet tag till http://www.flipboard.com/

Tuesday, 27 July 2010

Sociala medier + antikt café = transformation samhälle

Dags att checka-in till Röda rummet bästa fiket i stan, framför allt om nu gillar antik inredning. Ett oas för själen och paradis för magen - smaka på deras lunch meny och se för dig själv. Mitt i lugnet kom jag och tänka på verkligheten. Jag har glömt att checka-in! Eftersom caféet inte fanns som något alternativ på platslistan lade jag till det och fick jag naturligtvis en massa extra poäng ; ). Jag pratar naturligtvis om mitt nya sociala Pet Project, foursquare. Ladda ner och var med och utveckla de lokala möjligheterna och kanske ses vi på ett fik nära dig.

Mätt och belåten, en promenad efter lunchen, eller vad sägs om en promenad genom America.

Monday, 26 July 2010

Kunder kan inte längre köpas

Det är ju ingen nyhet att dagens konsumenter är pålästa och kunniga. De går inte längre luta sig tillbaka och se en ökad försäljning pga en bra kampanj. Nu handlar det lika mycket om att att sprida sitt budskap på bästa sätt inom det sociala nätverken. Konsumenterna är medvetna och behöver både stimulans och utmanas för att vara lojala och se mervärdet i ett varumärke. Men det är inte helt lätt att vara på topp, det tillkommer hela tiden nya arenor inom den sociala media världen. Webben kan vara minst sagt djungelliknande och det är inte alltid självklart att veta vart man skall vända sig. Innovative Thunder har kommit upp med ett briljant koncept där de delar med sig av deras kunskap inom det digitala samhället, köp boken här. Men hur hamnade vi här? vi hade precis börjat känna oss bekväma med internet och deras sökfunktioner när det plötsligt förvandlades till det som i dag kallas web 2.0. Men vad är definitionen av web 2.0 och vad är det egentligen för skillnad?Web 1.0 kan beskrivas som en bok, TV, read only, one way kommunikation - vi tar helt enkelt bara emot information, en monolog kommunikations kanal. Web 2.0 å andra sidan kan jämföras med en konversation, 2-way, read-write, tillför innehållet - en öppen dialog där användarna skapar innehållet.

Läs mer om hur det hela började här.

Saturday, 24 July 2010

Salta bad och långa nätter (Swimming in the sea and bright nights)

Nu är sommaren här och jag har inte skirvit på väldigt länge.
Nästan ett år har gått sedan jag och Mina flyttade till Sverige (Paul kom ju hit lite senare, i oktober) och det verkar som vi är här för att stanna, i alla fall ett bra tag framöver.
Levnadskvalliten är ojämförbar. Nu pratar vi i och för sig om att flytta från en av världens stor städer till en liten kuststad och skillnaderna är stora. Hur som helst så är det en del saker som inte går att få i England jämfört med Sverige.
1. Årstiderna - inte på över 10 år har jag uppleft dessa kolosala skillnader i kyla vs värme, ljus och mörker.
2. Barnomsorg - Maxbelopp per månad är 1200 kr och öppettiderna är anpassade efter föräldrarnas behov, det finns tom dagis som har öppet dygnet runt
3.

Friday, 23 July 2010

Varumärkeskungar maka på er

Det var intressant att läsa Daily finance report om vilka varumärken som ligger sämst till i dagsläget. Att BP toppar listan är väl ingen överraskning, och de var ju nyligen i rampljuset igen med ytterligare en skandal. Resten av 10-i-top-listan är i huvudsakligen elektronik företag med ett par undantag. Att adobe inte är så populärt efter Steve Jobs öppet uttryckte sitt förhållande till mjukvaruföretaget gjorde sitt för att väcka konsumenternas värderingar om mulitmediespelaren Flash. Adobe är inte den enda som Apple har satt på pottkanten, Blackberry var marknadsledande tills Iphone kom in på marknaden och de har inte heller presterat särskilt bra på sistone. Men att agera utifrån ett etiskt perspektiv borde väl ändå leda till något bra? Framför allt nu när vi mer än någonsin surfar på den gröna vågen och stödjer välgörenhetsorganisationer, (senast ut Armani) som de modeslavar vi är. Men även Google har fått konsekvenser från sitt agerande i Kina. Hur mycket kommer det att skada deras varumärke? Googles Android OS växer med raketfart. Iphone har 10 månaders försprång på Androids OS men fördelen av att Android systemet kan användas på olika smart phones kan kanske leda till en utmaning även för Apple. Det verkar i alla fall inte som om Nokia kommer att vara någon större konkurrent i detta samband (nummer 7 på listan), de får nog lösa sina problem med operativsystemet först. Nokia, det är dags att spendera eran 50 miljarder kr forskning och utvecklingsbudget på ett mera effektivt sätt.Och så var det Skype, de ligger nog väldigt bra till på listan av populära varumärken. De har ju precis uppdaterat deras Iphone app.

Tuesday, 20 July 2010

Doften av en riktig man

Kommer ni ihåg the Old Spice after shave? Om inte, så har ni säkert blivit påmind om det de senaste dagarna. Deras komiska reklamfilmer med sexiga Isaiah Mustafa i spetsen var en bra start men när Mustafa själv började göra personliga videor till sina twitter fans så blev det även bättre och nu en av de mest populära sociala media kampnjerna på nätet.Just hilarious!

Monday, 19 July 2010

Hur facebook kom till

Nu är det bara månader kvar tills filmen The social network är ute, kolla in Facebook trailer Den ser riktigt häftig ut. Tur att de inte har gjort den helt verklighetsbaserad, i alla fall inte om man skall tro vad Facebook CEO Mark Zuckerberg säger.... ¨I mean, the real story is actually probably pretty boring, right?...We just sat at our computers for six years and coded¨.

Sunday, 18 July 2010

Minisemester på Grand Hotell

Very exciting times. We're doing our first road trip in our white rusty tank of a car. I should not be so harsh, she is a classic Volvo 740.....however we spent all the way down to Halmstad looking at new potential car models.
We had arranged to meet up with Lisa and Christian half way (they were currently in Älmhult)

Friday, 16 July 2010

Fredagsmys according to the muppets

Popcorn är på tapeten igen, OLW är så passé.....Eller vad säger du Swedish chef?

Friday, 2 July 2010

Good Friday every Friday

När jag bodde i London hade jag en utav de där dagarna när man känner att man inte riktigt ger allt man skulle kunna ge. Då pratar jag inte på jobbet utan i samhället. Det var då jag sprang på Danny Wallace Join Me kampagn - vilket underbart koncept. Hur svårt kan det vara att vara lite extra generös varje varje fredag, en gång i veckan, 4 gånger i månaden....jo, faktiskt svårare än man tror. Jag har altid haft svårt att ge bort pengar till uteliggare och välgörenhetsorganisationer som dyker på en på gatan, där emot har jag många roliga minnen från uteliggare som sökte annat än pengar. En kille jag gick förbi dagligen frågade alltid om jag läst ut någon bok han kunde få eller kvinnan med sin hund utanför min lokala snabbmatsbutik som jag brukade köpa frallor och hundmat åt. Men nu behöver jag inte få dåligt samvete längre när man inte tömmer sina fickor pga ljudet av en skramlande hink - nu finns det digitala medier. Kolla in webstamp och välj den organisation som ligger dig varmast om hjärtat, och jag kan lova, det är inte lätt att bara välja en.

Thursday, 3 June 2010

Uddevalla comes to live

Sjung om studentens lyckliga dar....

One lucky graduate will be picked up in this (hopefully a girl). Uddevalla is full of old american cars, even on a regular day.
Town square, where a lot of cars, lorries, tractors and buses are awaiting to drive around town with drunken sining students in them.
Uddevalla high st. Last-minute-stop to pick up flowers or other gifts to decorate the graduates with .
Size matters! Poor sod, who ever will have to carry these floating bath toys around all afternoon. You'll see what I mean....
My little brother, grown up so fast...
Yeah I know, mates and truck are waiting. Go on off you go.
I wonder, did anyone I know even have a mobile when I graduated (students I mean, I got my first one when I moved to London)???? Think I had just got my first hotmail account....old, what, me, NO!

Sunday, 21 February 2010

Saturday, 13 February 2010

Cathching up @ Bohusläns museum

Norovirus has struck again. Its sods law.
Well at least me and Catrin managed to meet up, in a 'safe' place so non of our cold bugs can nest in anyones house....
It really is an amazing play area, the kids can run around for hours. Then off to the cafe' (no need to wrap up) and then back into the playroom.


Friday, 5 February 2010

Its so beautiful now, but no more snow please

I feel I better take some pictures before the snow starts to melt, its so beautiful right now. This is where I work , could it be a more idyllic work atmosphere.




Monday, 1 February 2010

Moseburger and underwear shopping

Saturday lunch at Mormor and Ulf. So we thought we could swing past the tyre place on the way and finally get a new tyre for the 'old' Volvo (which has been covered under a big layer of snow since.....well, sometime around Lucia). But no luck, they don't seem to be open at the weekends. Actually nothing is open on the weekend over here, pretty frustrating!!! When do you have time to do all your bills ect???

Anyway we stopped off at the Museum to kill some time as we had left early for a change.

Lunch at 4pm and oh so good!!!!

The famous moseburgers with chantarelles, blue cheese and lingonberry served with creamy potato gratain.
I've been going on about the burgers for years so I am glad Paul finally got to try them.
And it was a mose Ulf had shot - so extra special!

This is how to do it - buying underwear @ home!

Rounding up the evening, the boys drinking Whiskey in the living room and Mum brings out the sale collection from her underwear business and I got some really nice stuff as an early birthday present.

Friday, 29 January 2010

Revenge is best served cool

my screen saver for the day - keeps me sane, after have read in the local paper that my 'business partner' have gone solo F-ing bitch! I wouldn't have been so hurt if she hadn't been so devious about it. Ignoring my calls for a month and then I find out about it in the paper, and I thought we were friends.....
Well I suppose I learnt from it. I will face her when I have calm.....so I don't say something I regret.

Thursday, 28 January 2010

Semlans dag - på Kalas i alla fall



I cant remember my pin!

Mum called when I was in the middle of trying to work out what my pin was to my new service station credit card. I had already tried 2 times so it was vital that I got it right the third time if I wanted to get at least 1 full tank of petrol before the machine took it. She called to see if I had seen the article in Uddevallaren about the local photographers (which I hadn't)? -Weren't you doing a project with someone called Kristin working on 'make me a model concept'? -Well there is an article all about it in the local paper.
Fucking bitch, I knew something was up as she hasn't returned my calls for months.!
Anyway, I am glad that she called as she saved me from losing my card, apparently paying together with your ID card still works phew...

Sunday, 24 January 2010

Bad night sleep

Payback starts early - Mina decided to wake up at 2am and then lie on top of me all night.
Not feeling to perky today -just wanna go back to bed (and so does Mina, but thats a big NO NO, she is going to bed early and so am I.
Watched 2012 and this - hilarious! If you got cats, you totally get it.

Saturday, 23 January 2010

Our first Saturday night in Uddevalla

Mormor has finally agreed to babysit and morfar Ulf is coming along so is like a big night out for them too. - Just make sure we can watch 'Stjärnorna på Slottet'.
That is more difficult then it sounds as our english TV wont pick up the swedish network without a swedish VCR (which we do have but is currently not working). We had also decided to spring clean the flat and take up all the (well over due) xmas decoration up into the attic. Luckily Paul is such a genies and he managed to fix the video with an hour to spare. Mum and Ulf were fashionable late so we even had time to get dressed up.
Luckily Mina helped otherwise we would never have finished in time....

We started off in Cheers. A kind of American styled bar with friendly staff and even friendlier drink prices Norrlands Guld or Jinx cider 25kr!! that is cheep for Sweden. A bit empty but good atmosphere
and a very nice burger....

Next stop - the bowling ally!
This was defiantly the hangout for kids under 18 but we fitted right in, well so I thought (Paul had to remind me that I looked like the embarrassing older woman who refuse to grow up when I was dancing along to Black eyed pea's 'I gotta feeling').
Best of 3 and I won!
Once outside, we did a great summersault - its amazing how 'cushioned' you feel once you've had a few beers inside you. Well it was very slippery, the streets are like an ice rink with snow on top, not safe! So we headed back to Cheers. A bit more crowded this time (the youth just above legal swedish drinking age) and our neighbor (a moody goth) who I waved to when she was sitting all alone being miserable when her friends had abandoned her (but she pretended not to see me). And I got chatted up too. Interrupted actually ,when having a conversation with my husband, by a bloke who thought I looked like Gry Forsell (is that a complement by the way?) who is really fit he assured me.
One last drink, one for the road - a rose tequila (going down memory lane....)

Friday, 22 January 2010

Grötfrukost på Coop

Vi har varit på intag på Göteborgstryckeriet med jobbet och på vägen ner pratade om vi skulle ta vägarna förbi IKEA, man kan ju faktiskt äta köttbullar där för 16kr!!
Tryckeribesöket gick fortare än beräknat (vi var ju uppe extra tidigt för att inte fastna i morgontrafiken....) så det var för tidigt att åka till IKEA. Vi försökte fika med en freelancare i stan men som sagt det var tidigt. Men vi chansade och körde upp till entren (efter att jag berättat att i England öppnade man en timme tidigare för frukost), men förgäves.

Vad gör man en grå och kall Januarimorgon ute på Bäckebol? Jo Grötfrukost på Coop! Fantastiskt erbjudande - gröt (så mycket man kunde äta), ostfralla, ägg, juice och kaffee /te för bara 30 spänn!
Vi slog oss ner i leopardmönstrade soffor och njöt....det måste ju bli en fredagstradition. Vilken tur att vi har Torp så nära ha ha ha

Way too early zzzz

Its an early start, and I am cooking coffee (and I don't even drink coffee) and making it in our fashionable (and apparently flavorsome) percolator coffee maker ITS STILL 5.30 in the morning and its going all wrong! Now I am late too.

Thursday, 21 January 2010




Missing London

I have finally finished the BSG battle which I started watching back in London many month ago....WOW I do see what Paul mean when he said 'you could easily watch it again. It's just so grand! Oh and I miss London more than I could ever imagine, but I am not bitter oh no. Moving to Sweden was the best move we've done for years. And my swedish is getting better by the minute (my written swedish was so bad when I arrived the job centre told me I wasn't even fluent. That did hurt.

Hang on - got the biggest sweet craving have to go and see what I can find in the cupboard!

Mmmmm....not really following my new diet, but who is? Most people have slipped up once or twice by now. This year I have decided to take it slow approach to my new improved self. I am proud to say tho that I have stuck to my only-dark-chocolate-at-the-weekend promise and haven't bought a single pick & mix bag.
There might be the odd gingerbread biscuit and a few sweets in the office but what is a gal to do when its right under your nose.

Tuesday, 19 January 2010

Bad habits -both for the body and the environment

I forgot lunch.
As my office is not right bang in the middle of the centre of town this causes a little problem. Even tho it is walking distant to the shops its still cold and (and I think its raining today, an even bigger reason to take the car) driving there and back is much quicker and then you actually have time to eat your lunch.

But at least we have healthy eating ethos - breakfast and lunch is served at the big dining table.
The Swedish McDonald frenchise is much nicer than in the UK, more like a Burger King equivalent.... Arrrgg who am I trying to fool!? Its shitty fast food. The pigs on the swedish farms have it no better than anywhere else (sniff) and probably not the cows either. I will try not to think about why I stopped eating at any fast food chain 5 years ago. And I hope my husband doesn't read this....

Monday, 18 January 2010

Back in business

Back in the advertising world. Felt like coming back to school after summer break ;)
New shiny mac, an awesome bunch of new workmates and a job. After almost 3 years of being a mother (which I still am of course, and wouldn't have it any other way) its so refreshing being out there, in the real world. I'm lovin' it!
I am still planning to keep a few hrs at the Spa, more for the fun of it (and the discounted hotel packages....) I will also see if I can get some customers nearer to home so I can get some more pocket money.

Tuesday, 12 January 2010

Löneförhandling


Då var det signerat och klart. Nytt år, nytt land och nytt job.
Denhär klänningen köpte jag på rean igår, bara 150kr ett sådant fynd!

Dagens låt, SO powerful!

Kan inte lyssna på den utan att borja gråta (så jag vågar inte titta på video'n)

Monday, 11 January 2010

Med utsikt över stan

fast just nu i vårat snörika bohuslän känns det mer som alperna.

Starting over

Ja då var man här igen. Är på tok för sent att skriva så får fortsätta imorgon.