Friday, 6 August 2010
Time to Flattr
Tuesday, 3 August 2010
Apple tar reklam till en helt ny demension
Det går inte att undkomma att sociala medier tränger allt djupare in i våra själar. Det är inte längre data nördarna som sitter klistrade framför skärmarna. Må det vara din dator, laptop eller mobiltelefon så är det alltid något/någon som lockar - Twitter, Facebook, You Tube, Foursquare... Alla dessa kanaler gör det möjligt för oss att vara på flera ställen samtidigt. Aldrig förr har vi kunnat hålla kontakt med så många och veta så mycket om vad folk gillar, är på väg, planerar, läser för bok, äter (ja, ibland kan det bli lite väl mycket info och rätt ointressant faktiskt). Informationen de sociala plattformerna får tillgång till är just därför bättre än någon annan form av statistisk. Banners kommer möjligen alltid att finnas kvar men frågan är om den också behöver få sig en make-over. Den yngre generationen har en helt annan inställning till reklam. Generation X är ju vana vid långa toalettpauser mellan tv programmen men Generation Y har inte samma tålamod. De sociala medierna har under de senaste åren exploderat och som sagt även rotat sig hemma hos familjen Svensson.Transumers är långt i från en ny betäckning på dagens konsumeter, de har under många år dragits åt varumärken som erbjuder underhållning och upplevelser. Men nu, med hjälp av Apples nya reklamplattform iAd skall nog även de mest svår flirtade bli fångade. Kommer denna nya plattform att revolutionera reklamvärlden? Troligen.
Wednesday, 28 July 2010
My kind of mag
Nu blir jag ännu mer sugen på att skaffa en ipad, men får nog nöja mig med Springpad ett litet tag till http://www.flipboard.com/
Tuesday, 27 July 2010
Sociala medier + antikt café = transformation samhälle
Dags att checka-in till Röda rummet bästa fiket i stan, framför allt om nu gillar antik inredning. Ett oas för själen och paradis för magen - smaka på deras lunch meny och se för dig själv. Mitt i lugnet kom jag och tänka på verkligheten. Jag har glömt att checka-in! Eftersom caféet inte fanns som något alternativ på platslistan lade jag till det och fick jag naturligtvis en massa extra poäng ; ). Jag pratar naturligtvis om mitt nya sociala Pet Project, foursquare. Ladda ner och var med och utveckla de lokala möjligheterna och kanske ses vi på ett fik nära dig.
Mätt och belåten, en promenad efter lunchen, eller vad sägs om en promenad genom America.
Monday, 26 July 2010
Kunder kan inte längre köpas
Det är ju ingen nyhet att dagens konsumenter är pålästa och kunniga. De går inte längre luta sig tillbaka och se en ökad försäljning pga en bra kampanj. Nu handlar det lika mycket om att att sprida sitt budskap på bästa sätt inom det sociala nätverken. Konsumenterna är medvetna och behöver både stimulans och utmanas för att vara lojala och se mervärdet i ett varumärke. Men det är inte helt lätt att vara på topp, det tillkommer hela tiden nya arenor inom den sociala media världen. Webben kan vara minst sagt djungelliknande och det är inte alltid självklart att veta vart man skall vända sig. Innovative Thunder har kommit upp med ett briljant koncept där de delar med sig av deras kunskap inom det digitala samhället, köp boken här. Men hur hamnade vi här? vi hade precis börjat känna oss bekväma med internet och deras sökfunktioner när det plötsligt förvandlades till det som i dag kallas web 2.0. Men vad är definitionen av web 2.0 och vad är det egentligen för skillnad?Web 1.0 kan beskrivas som en bok, TV, read only, one way kommunikation - vi tar helt enkelt bara emot information, en monolog kommunikations kanal. Web 2.0 å andra sidan kan jämföras med en konversation, 2-way, read-write, tillför innehållet - en öppen dialog där användarna skapar innehållet.
Läs mer om hur det hela började här.
Saturday, 24 July 2010
Salta bad och långa nätter (Swimming in the sea and bright nights)
Friday, 23 July 2010
Varumärkeskungar maka på er
Det var intressant att läsa Daily finance report om vilka varumärken som ligger sämst till i dagsläget. Att BP toppar listan är väl ingen överraskning, och de var ju nyligen i rampljuset igen med ytterligare en skandal. Resten av 10-i-top-listan är i huvudsakligen elektronik företag med ett par undantag. Att adobe inte är så populärt efter Steve Jobs öppet uttryckte sitt förhållande till mjukvaruföretaget gjorde sitt för att väcka konsumenternas värderingar om mulitmediespelaren Flash. Adobe är inte den enda som Apple har satt på pottkanten, Blackberry var marknadsledande tills Iphone kom in på marknaden och de har inte heller presterat särskilt bra på sistone. Men att agera utifrån ett etiskt perspektiv borde väl ändå leda till något bra? Framför allt nu när vi mer än någonsin surfar på den gröna vågen och stödjer välgörenhetsorganisationer, (senast ut Armani) som de modeslavar vi är. Men även Google har fått konsekvenser från sitt agerande i Kina. Hur mycket kommer det att skada deras varumärke? Googles Android OS växer med raketfart. Iphone har 10 månaders försprång på Androids OS men fördelen av att Android systemet kan användas på olika smart phones kan kanske leda till en utmaning även för Apple. Det verkar i alla fall inte som om Nokia kommer att vara någon större konkurrent i detta samband (nummer 7 på listan), de får nog lösa sina problem med operativsystemet först. Nokia, det är dags att spendera eran 50 miljarder kr forskning och utvecklingsbudget på ett mera effektivt sätt.Och så var det Skype, de ligger nog väldigt bra till på listan av populära varumärken. De har ju precis uppdaterat deras Iphone app.
