Friday, 6 August 2010
Time to Flattr
Tuesday, 3 August 2010
Apple tar reklam till en helt ny demension
Det går inte att undkomma att sociala medier tränger allt djupare in i våra själar. Det är inte längre data nördarna som sitter klistrade framför skärmarna. Må det vara din dator, laptop eller mobiltelefon så är det alltid något/någon som lockar - Twitter, Facebook, You Tube, Foursquare... Alla dessa kanaler gör det möjligt för oss att vara på flera ställen samtidigt. Aldrig förr har vi kunnat hålla kontakt med så många och veta så mycket om vad folk gillar, är på väg, planerar, läser för bok, äter (ja, ibland kan det bli lite väl mycket info och rätt ointressant faktiskt). Informationen de sociala plattformerna får tillgång till är just därför bättre än någon annan form av statistisk. Banners kommer möjligen alltid att finnas kvar men frågan är om den också behöver få sig en make-over. Den yngre generationen har en helt annan inställning till reklam. Generation X är ju vana vid långa toalettpauser mellan tv programmen men Generation Y har inte samma tålamod. De sociala medierna har under de senaste åren exploderat och som sagt även rotat sig hemma hos familjen Svensson.Transumers är långt i från en ny betäckning på dagens konsumeter, de har under många år dragits åt varumärken som erbjuder underhållning och upplevelser. Men nu, med hjälp av Apples nya reklamplattform iAd skall nog även de mest svår flirtade bli fångade. Kommer denna nya plattform att revolutionera reklamvärlden? Troligen.
